Sabaidee!!!

Na anderhalve week in Laos zijn we al helemaal gewend aan de vriendelijke en gezellige mensen hier. Een simpel ritje op de mountainbike wordt spontaan leuker als er kleine kinderen zwaaiend en lachend ‘Sabaidee!!!' roepen naar je. Dit is de algemene welkomstgroet in Laos en moet worden uitgesproken met de grootst mogelijke glimlach lijkt het...

Na een paar dagen in het noorden zijn we richting Huay Xai gegaan om daar voor 3 dagen te genieten van de ‘Gibbon Experience'. Een project dat is opgezet door een fransman om de gibbons (een soort slingeraap) te redden van de jagers. De jagers worden tegenwoordig ingezet om met een klein groepje de jungle in te gaan en op zoek te gaan naar de gibbons (gelukkig verdienen ze hier meer mee dan met hun oude beroep). Doormiddel van kleine modderige paden in de bergen en honderden meters lange ‘ziplijnen' verplaats je je door de jungle richting je eigen boomhut, waar je -in ons geval met z'n 4en- overnacht. De ziplijnen zijn grote gespannen staalkabels tussen 2 bomen (meestal een paar honderd meter uit elkaar en op een hoogte van zo'n 100 meter). Doormiddel van een katrol glijd je razendsnel naar de overkant, en waan je je even een vogel die over het oerwoud vliegt. Een geniale manier om grote afstanden te overbruggen op zulk moeilijk terrein en je krijgt natuurlijk een prachtig uitzicht terwijl je ‘vliegt'.

De gibbons zijn schuwe apen die zich niet elke keer laten zien, dus je moet geluk hebben wil je 1 gibbon zien in de 3 dagen dat je in de jungle verblijft. En wat een geluk hadden wij zeg! Op de laatste ochtend zaten we met onze groep te ontbijten in de boomhut toen we tot onze verbazing verder op boomtoppen zagen bewegen! Een klein groepje gibbons verplaatste zich al slingerend, vliegend en vallend door het bos. Voor een heel uur hebben we ze kunnen volgen vanuit onze boomhut en hebben hard gelachen om de gekke slingers die ze maken.

Ondertussen zijn we weer terug in de bewoonde wereld, en zitten we niet meer onder de muggenbulten, hoeven we geen bloedzuigers meer van onze enkels te trekken en douchen we weer in een gesloten ruimte ipv. de jungle als uitzicht...

Vanuit Luang Prabang zijn we doorgetrokken naar Vientiane (de hoofdstad) van waar we morgen weer door naar het zuiden gaan. Uiteindelijk blijven we waarschijnlijk nog een week in Laos voor we naar Cambodia gaan trekken. Er is een kans dat we daar een Nederlandse mistery-guest tegen gaan komen, maar daar later meer over!

Ivo

Super spannend zeg! Ik heb in Costa Rica ook zo door de jungle gevlogen en ik weet dus hoe gaaf dat voelt! Reuze jaloers lezen we jullie avonturen met heel veel plezier. Nou zet m op blijf schrijven en genieten en jullie zitten de hele tijd in ons hoofd! X I I & J

Gijs

Een woord: Vet!!

Jean-Jacques

Wat leuk om jullie verslag te lezen. En wat zitten er veel herkenbare plaatsen in, waar ik tien jaar geleden (!!!?!!) ook geweest ben!
Heel veel plezier nog!

Paul

Wow, wat een mooi verhaal weer!

Mistery guest

Zou het gaan lukken?? Ik hoop zo jullie te treffen in Cambodja! Ik kijk er naar uit Liefs xx

Alain

Aapjes kijken blijft leuk!

Tom en Margot

Hey Mathieu en Ilse,

Tjee wat een leuke en spannende verhalen allemaal! Echt om jaloers op te worden. We hebben jullie kaartje ontvangen vanuit Laos, super leuk, dank!!!
We gaan er zeker een aantal op jullie drinken 1 juli!
Veel plezier de komende tijd in Cambodia!