Met de trein naar het zuiden….

Hardseat, Softseat, Hardsleeper, Softsleeper... en zelfs staan plaatsen! Hierbij een kleine introductie in de wereld van de treinen in China. We hebben al wat wonderlijke uren in de trein meegemaakt ondertussen. Door het springfestival - Chinees Nieuwjaar- hebben we niet alle treinen voor het uitkiezen. We moeten roeien met de riemen die we hebben. Het is super, super druk.. alle Chinezen zijn kris kras door China aan het reizen. Eerst met z'n allen vanuit de grote steden naar de kleine dorpjes, daar vieren ze Nieuwjaar met hun familie en ondernemen ze met de trein vele toeristische trips, en dan weer met z'n allen terug naar de grote steden. Om gek van te worden... ach, valt wel mee eigenlijk, tot nu toe hebben we elke keer weer wel op het nippertje een treinticket...

Reizen met de trein in China is toch ietsjes anders dan in Nederland. Ten eerste zijn de treintochten die we ondernemen zo'n 13 uur gemiddeld. Verder moeten al je tassen door de scanner (al kijkt er niemand naar het scherm), wordt er tegen je gegild in het Chinees door een megafoon (terwijl je nog geen meter van hun vandaan staat), staan er 25 mannetjes in uniform op het perron om iedereen netjes in rijen te krijgen (beetje vechten tegen de bierkaai, want zodra de trein het perron nadert verdwijnt de rij gelijk) en is alles in de trein super ranzig (vooral de wc's!).

In de trein is het gezellig, er veel aardige chinezen en je hebt altijd wel een praatje of handgebaartje met je buurman. Tot nu toe waren we op onze treinreizen de enige westerse mensen in de trein. Natuurlijk trekken we altijd aandacht, onder andere van kinderen die graag een foto van je willen nemen en van ouderen die je gapend aanzitten te kijken.

Na alle uren die we in bussen en treinen spenderen, beginnen we ondertussen al echte pro's te worden in het reizen in China. Al hadden we even een zweetmomentje toen we kaartjes voor de reis van Xi'an naar Chengdu gingen kopen. Na een hoop geregel kregen we 2 kaartjes voor de reis van 15 uur, het enige probleem was dat het staanplaatsen waren... Nu zijn we wel wat gewend ondertussen, maar 15 uur staan in een volle trein is zelfs voor geroutineerde reizigers als ons iets te veel. Probeer de kaartjes maar te ruilen in het volgende station werd ons verteld. In een record tijd van 5 minuten kregen we het voor elkaar om onze staanplaatsen om te ruilen voor de luxe van een hard bed, geweldig!

De volgende treintickets zijn voor zaterdag voor een reis van 12 uur naar Panzihua. Alleen nog hard seats beschikbaar en vertrek om 22:56... dus dat wordt weer spannend! We zullen aan jullie denken als wij daar in de trein zitten en jullie gezellig met een biertje in het café staan...

Oh ja:
- In Xi'an hebben we een bezoek gebracht aan de beroemde Terracotta warriors. Indrukwekkend!
- Eten in het Muslim Quarter van Xian is super lekker! Hoewel inkopen doen bij de slagers daar niet echt aan te raden is...
- Longmen caves in Luoyang is een aanrader.
- De route voor China is al min of meer uitgestippeld... we zijn nu in Chengdu, daarna gaan we richting de provincie Yunnan, vervolgens via Guilin naar Hong Kong... en dan naar Brussel!
- In Chengdu zijn we naar het Bifengxia Panda Reserve geweest. Panda's zijn echt heel erg leuk..
- Wij genieten van de vele vastenavend foto's op facebook... we missen de gezelligheid.