Hiken in een van de diepste kloven ter wereld

De tiger leaping gorge! De naam van deze gorge komt van een fabel… Mathieu vertelt: Er was eens een tijger en die was al heel lang de buurt onveilig aan het maken (onder andere mensen aan het aanvallen).Een jager wiens vrouw opgegeten was door de tijger, had gezworen om de tijger te vangen. Na drie weken achter de tijger aan te jagen door de jungle en de bergen had de jager de tijger eindelijk in het nauw gedreven in een gorge. Met zijn rug naar de rivier stond de tijger oog in oog met de jager en op het moment dat de jager zijn speer wilde gooien naar de tijger draaide de tijger om en sprong op een steen die midden in de hardstromende rivier lag en zo wist hij te ontsnappen naar de andere kant van de gorge, waar de jager onmogelijk kon komen… spannend…

Wij op pad richting die beroemde steen (waar die tijger via ontsnapt was)… Eerst vanuit Shuhe, waar we sliepen in een gezellig hostel, met een taxi naar het busstation en daar kaartjes kopen voor een bustocht van 2 ½ uur. De bustochten zijn hier super mooi, vele bergen en schitterende uitzichten. Met de bus passeren we ook allerlei kleine dorpjes waar zich grappige taferelen afspelen. Vrouwen in traditionele kleren aan het werk op het land, kleine tractortjes volgeladen met stenen die niet vooruit komen, mensen die op hun rug kilo’s met brandhout sjouwen, loslopende kippen, waterbuffels en diverse honden bijeenkomsten. In de bus is het ook altijd een feest. De weg is voor een groot gedeelte niet geasfalteerd, de ramen gaan open, de chinezen spugen naar buiten (gelukkig naar buiten deze keer!) er wordt volop gegeten (zonnebloempitten, geleiachtig vlees uit een pakje, koude bonen?!?) en gesproken in een taal die wij niet snappen!

Na 2½ uur stappen we uit in een van die kleine dorpjes. Als we aan de buurt zijn (het is niet dat Chinesen netjes wachten… iedereen dringt voor) betalen we vier drukke Chinese mannen achter een loket voor een toegangsticket. En dan gaan we na enige discussie (Ilse denkt rechtsaf en Mathieu denkt links af) te voet op pad. Vandaag staat er zo’n 6 uur hiken op het programma! We volgen de rode, gele en groene pijlen… moet niet zo moeilijk zijn toch? Euuuhhh.. op een gegeven moment zijn we de pijlen kwijt. We vragen aan de locals waar we heen moeten. Die kant op, om die berg heen! Via een smal bergpaadje waar we een aantal keren op uitglijden gaan we verder. Gelukkig zien we na een tijdje het “echte” wandelpad zo’n 50 meter beneden ons. Alles komt weer goed… we hiken vandaag alleen 7 uur!

De wandeling is schitterend. De gorge, die zo’n 3 duizend meter diep is, is indrukwekkend. Na zo’n 2 uur (bij ons dus drie) hebben we een lunch bij een Naxi familie (de Naxi’s zijn een traditioneel berg volk). De volgende vier uur lopen we nog verder de gorge in. De wandeling is best pittig, met onder andere een steile klim die ze de 28 bochten noemen. Pfff… maar het is zeker de moeite!Onder begeleiding van ongeveer 40 geiten strompelen we het bergdorpje in. We overnachten in een hostel in de gorge en de volgende dag dalen we af naar de Tiger Leaping Stone. Fantastisch om na de hele tijd vanaf boven de kloof bekeken te hebben, nu helemaal beneden te staan. Jeetje, wat is dit een diepe kloof zeg!

Aan het einde van deze tweede dag regelen we een bus terug naar Lijiang waar we met een taxi weer richting Shuhe gaan. Mathieu heeft nog de energie om met de taxichauffeur een gesprek in het chinees aan te knopen. Na de taxirit van een kwartier is het enige wat Mathieu heeft kunnen achterhalen dat de taxichauffeur Dawé heet. Dat was het weer op het Chinese communicatievlak! Weer terug in shuhe laat Ilse haar bergschoenen achter, versleten van al de hikes van de afgelopen maanden… de laatste twee weken van de trip wordt er dus niet meer gehiked!

Ook:
- De treinreis van Chengdu naar Panzihua hebben we dus overleeft! De volgende treinreis is 18 uur naar Guilin… gelukkig wel een bedje kunnen reserveren.
- Yakvlees en Yakkaas gegeten…
- In Leshan op visite geweest bij de grootste budha ter wereld (71 meter!)
- Naast de Naxi’s heb je ook de Han’s, de Hui’s, de Hani’s en de Bai’s… en nog vele andere groepjes (allemaal met hun eigen traditionele kleren).
- Gisteren hebben we een keertje geen chinees gegeten.. we zijn gezwicht voor twee gigantische pizza’s en nu hebben we buikpijn.
- We zijn in Kunming aanbeland (de stad van de eeuwige lente… Niet slecht toch?)

jaap

na al die Naxi's, Han's. Hui's, Hani's en de zogenaamde Bai's gaan wij naar de Krab's en wel bij de Kroon onze enige en echte Bosstraatbal. Ik wil zeggen sterkte daro en Mathieu als het kan blijf nog maar ff weg en van de week werd ik nog bijna aangevallen door een "blonde"man dus kijk uit als je ooit nog een keer in Berge terug kom. Beste mensen het gaat jullie goed en bedankt voor al jullie mooie vehalen en foto's. Cu